Таку думку у коментарі 24 каналу висловив юрист юридичної компанії Esquires Віктор Зальотін.

Важливо Рада таки схвалила закон про ринок землі

Поки що заборонено лише роботу лише тих підприємтв та організацій, діяльність яких передбачає приймання відвідувачів: громадського харчування (ресторанів, кафе тощо), торговельно-розважальних центрів, інших закладів розважальної діяльності, фітнес-центрів, закладів культури, торговельного і побутового обслуговування населення. Діяльність АПК не припинена, щоб уникнути продовольчої кризи.

Разом з там, за словами юриста, запровадження надзвичайної ситуації – лише передумова для введення подальших обмежень у зв’язку з карантином. Деякі з них можуть стосуватися українського АПК. Тому існує ризик введення додаткових заходів, що ускладнять роботу виробників сільськогосподарської продукції.

Законодавство, за словами Зальотіна, передбачає введення наступних заходів в залежності від обставин, що можуть виникнути.

Зверніть увагу Затяжний карантин може згубно вплинути на агросектор: пояснення експерта

1. Відповідно до статті 37 Кодексу цивільної безпеки України біологічний захист населення, тварин і рослин включає:

  • своєчасне виявлення чинників та осередку біологічного зараження, його локалізацію і ліквідацію;
  • прогнозування масштабів і наслідків біологічного зараження, розроблення та запровадження своєчасних заходів;
  • обмежувальні протиепідемічні заходи, обсервації та карантину;
  • дезінфекційні заходи в осередку зараження, знезараження суб’єктів господарювання, тварин та санітарної обробки населення;
  • інші заходи біологічного захисту залежно від ситуації, що склалася.

Біологічний захист населення, тварин і рослин додатково включає встановлення протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режимів та їх дотримання суб’єктами господарювання.

2. Положення про функціональну підсистему захисту сільськогосподарських тварин і рослин єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру вказує, що залежно від масштабів і особливостей надзвичайної ситуації, що прогнозується або виникла уповноважені органи можуть установлювати один з таких режимів:

  • режим підвищеної готовності - при істотному погіршенні виробничо-промислового, хімічного, біологічного (бактеріологічного), стану;
  • режим діяльності з надзвичайної ситуації – при реальній загрозі виникнення надзвичайних ситуацій і реагуванні на них;
  • режим діяльності за надзвичайного стану запроваджується в Україні або на окремих територіях в порядку, визначеному Конституцією та Законом "Про надзвичайний стан".

3. Також у зв’язку з карантином можуть посилитися заходи, передбачені статтею 7 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення". Зокрема – лабораторні дослідження з безоплатним вилученням зразків, примусове усування від роботи інфікованих працівників або працівників, які контактували з інфікованими.

Важливо Люди мають заробляти гроші: Шмигаль прогнозує послаблення карантину

4. Окремі норми стосуються тварин та виробників тваринної продукції. Закон України "Про захист населення від інфекційних хвороб" вказує, що захист населення від інфекційних хвороб, спільних для тварин і людей (зооантропонозних інфекцій), забезпечується проведенням ветеринарно-санітарних, протиепізоотичних, профілактичних і протиепідемічних заходів під час догляду за тваринами, виробництва, переробки та реалізації продукції тваринництва, дотриманням усіма господарюючими суб'єктами вимог ветеринарних, санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил і норм, а також контролем місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за їх дотриманням.

Юридичні особи, незалежно від форм власності, забезпечують проведення профілактичних дезінфекційних заходів у жилих, виробничих та інших приміщеннях і на земельних ділянках, які їм належать. Також можуть проводити профілактичні медичні огляди.

Закон також зобов’язує проводити дезінфекційні заходи у місцях, де перебували інфіковані особи.

Якщо підтвердиться ризик перенесення вірусу тваринами, за законом "Про ветеринарну медицину" запровадять такі заходи:

  • проведення досліджень та ізоляція інфікованих тварин;
  • ізоляція хворих тварин та закриття потужностей (об’єктів), де виявлено присутність хвороби;
  • заборона або обмеження переміщення тварин;
  • заборона переміщення за межі інфікованих потужностей (об’єктів) будь-яких товарів, засобів догляду за тваринами, супутніх об’єктів та гною;
  • забій тварин;
  • вилучення і безпечне знищення туш тварин, які загинули або були вбиті, та інших товарів або гною у разі неможливості їх знешкодження звичайними методами очистки та дезінфекції;
  • здійснення спеціальних ветеринарно-санітарних заходів в інфікованій, буферній зонах та зоні спостереження;
  • заборона організації ярмарків, ринків, виставок, аукціонів, публічних або інших заходів із залученням тварин, а також функціонування майданчиків для торгівлі тваринами;
  • заборона або обмеження здійснення злучки тварин;
  • вакцинація, клінічні обстеження та лікування тварин;
  • обмеження переміщення осіб, які були в контакті з інфікованими тваринами та тваринами, щодо яких є підозра, що вони інфіковані, або з іншими товарами чи гноєм від інфікованих тварин;
  • закриття та блокування підходів до інфікованих зон;
  • дезінфекція, дератизація, дезінсекція тваринницьких приміщень, загонів для худоби, дворів, пасовиськ, місць водопою та інших місць, де утримуються інфіковані тварини або тварини, щодо яких є підозра, що вони інфіковані, а також супутніх об’єктів, які перебували в контакті з ними.

5. Не оминуть ризик введення додаткових заходів у зв’язку з карантином і виробники рослинної продукції. Зокрема, відповідно до Закону "Про карантин рослин" виробників можуть зобов’язати:

  • надавати державним фітосанітарним інспекторам у визначених законом випадках безперешкодно доступ до об’єктів регулювання на будь-якій стадії виробництва, переробки чи обігу для проведення інспектування, перевірки документації та відбору зразків від об’єктів регулювання для визнання їх фітосанітарного стану;
  • сприяти проведенню карантинних заходів у карантинних та прилеглих до них зонах у разі виявлення карантинних організмів.

Перелік регульованих шкідливих організмів не містить коронавірусу, тому поки що підстав посилених перевірок рослинної продукції поки що немає.

6. Відповідно до положення про державний санітарно-епідеміологічний нагляд варто чекати відвідування посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби МОЗ.

Виробники сільськогосподарської продукції не можуть повпливати на можливі варіанти розповсюдження та мутацій вірусу, а також на рішення уряду. Проте, задля мінімізації негативного впливу карантину на виробництво:

  • Превентивно забезпечувати безпеку працівників та виробництва;
  • Максимально користуватися наданими державою пільгами;
  • Ініціювати зменшення розміру орендної плати за землю чи виробничі приміщення;
  • Продумати маркетингові заходи задля збільшення обсягів реалізації продукції;
  • За можливості перепрофілювати виробництво під актуальні потреби населення.

Зверніть увагу Антимонопольний комітет відкрив справу через завищення цін: список магазинів

Нагадаємо, по всій території України запроваджено режим надзвичайної ситуації з метою запобігти поширенню епідемії коронавірусу.


Надзвичайна ситуація: що треба знати / Інфографіка 24 каналу